Ing. arch. MARTIN ŠVEC

Nová škola Chýně

Soutěžní návrh na stavbu nové základní školy v obci Chýně u Prahy. Není to jen škola, je to také nové náměstí v zeleném srdci obce. Je to i nové kulturní a sportovní centrum s knihovnou, kulturním sálem, bazénem a víceúčelovou halou.

Účel budovyObcanská stavba
Datum uveřejnění2015-05-15
Doba provádění
Ročník0.
Architektonická soutěž - nová škola Chýně
Měřítko modelu

Autorská zpráva

Urbanistické řešení

Nová budova školy a komunitního centra je koncipována jako stavba v zeleni. Severně od školy se nachází menší park Višňovka. Jižně od školy počítá územní plán se zeleným pásmem. Nová škola tyto plochy propojuje a vzniká tak zelené centrum obce, vhodné pro každodenní odpočinek a relaxaci obyvatel všech věkových skupin. Navrhované stavby obklopují parkové náměstí. Slouží dětem pro odpočinek i pro venkovní výuku a všem obyvatelům obce pro setkávání a odpočinek. Na náměstí je dostatečná plocha pro pořádání farmářských trhů. Stupňovité sezení umožňuje konání menších kulturních akcí. Z parkového náměstí se dostáváme nejen do školy, ale i do knihovny, sportovní haly využívané jako školní tělocvična a do jídelny, která nabízí občerstvení i veřejnosti. K jídelně náleží venkovní zahrádka s pergolou, jakož i před knihovnou je venkovní čítárna. Součástí parku se stává i zelená střecha podnože, která na jižní straně díky převýšení terénu volně přechází do parku. Střešní zahrada je také otevřena veřejnosti. Nejvíce však slouží dětem o přestávkách a pro tělesnou výchovu. Na střešní zahradě má své místo běžecká dráha s doskočištěm a hřiště pro školní fotbal, které může využívat i veřejnost.

Po stránce dopravní je území řešeno tak, aby mělo co nejmenší nároky na automobilovou dopravu, zejména na parkování. Autobusová zastávka je přeložena bezprostředně k budově sportovního centra u nástupu do parkového náměstí. Na západní straně je navržen zastavovací pruh pro rodiče přivážející svoje děti auty. Rodiče přijedou, děti neprodleně nastoupí nebo vystoupí a okamžitě odjíždí. Není tak nutné se zdržovat hledáním parkovacího místa. Na severním okraji je navrženo 10 parkovacích míst pro návštěvníky. Severně a východně od budovy je navržena obslužná komunikace s dvorem pro zásobování školy. Na ni navazuje 40 parkovacích míst pro zaměstnance školy. Odpoledne, kdy tato místa nebudou zaplněná, mohou sloužit pro parkování veřejnosti jdoucí do bazénu, do sportovní haly nebo za kulturním programem v aule.

Architektonické řešení

Architektonický návrh je založen na kontrastu přízemní podnože se střešní zahradou a z ní vyrůstajících dvoupodlažních kvádrů patřících 1. stupni, 2. stupni a tělocvičnám. Materiálem podnože je pohledový beton. Podnož bezprostředně komunikující s parkovým náměstím je organicky tvarovaná. Spolu s velkou mírou prosklení je tím posíleno prolínání venkovního a vnitřního prostoru. Horní hrana podnože je porostlá kvetoucími keři. Vzniká tak kontinuální zelená linie. Naopak horní podlaží jsou řešena přísně racionálně. Jejich dřevěná konstrukce je přiznána dřevěnou lamelovou fasádou se zdůrazněným modulovým členením. Přístavba bazénu a doplňkových služeb přirozeně navazuje na zelenou linii podnože a doplňuje hmotu hmotu tělocvičen. Západní stěna bazénu obsahuje posuvná okna, která propojují bazénovou halu s exteriérem, kde jsou navržena místa pro relaxaci.

Počítá se s umístěním autorského sochařského díla do parkového náměstí. Skulptura může sloužit jako prolézačka nebo jako fontána, přičemž prostor pod ní bude jezírkem. Zobrazený prvek je pouze hrubý návrh. Sochařské dílo navrhne a vytvoří ve veřejné soutěži vybraný výtvarný umělec, který ve svém návrhu zohlední i funkční a bezpečnostní aspekty.

Dispoziční řešení

Škola je členěna na budovu školy a budovu sportovního centra. V podnoži jsou umístěny služby využívané žáky i veřejností, tedy knihovna, jídelna, školní družina a aula. V horních podlažích jsou pak umístěny učebny. Přízemí je propojeno a je maximálně otevřeno veřejnosti. Návštěvníci auly si tak mohou odložit v šatně, zajít si pro občerstvení do jídelny nebo navštívit doprovodný kulturní program v knihovně. Hranicí mezi živým a uzavřeným prostorem jsou pak schodiště do pater s učebnami. Prostor školní družiny sestává z pěti vzájemně propojitelných buněk, které mají univerzální využití. Kromě družiny slouží pro přípravnou třídu, pro zájmové kroužky nebo pro večerní kurzy pro dospělé.

Jsou použity čtvercové učebny uspořádané jednostranně podél chodby. Prosvětlení druhé strany je zajištěno copilitovou příčkou vedoucí do chodby. Chodba obsahuje zároveň šatnové boxy s výškou 1,6 m, pro 1. stupeň s řadou věšáků a pro 2. stupeň se skříňkami. Na 1. stupni lze chodbou volně vycházet na střešní zahradu. Na 2. stupni je přístup na zahradu zajištěn skrze počítačovou učebnu, která je otevřena i o přestávkách a slouží všem žákům.

Konstrukční řešení

Budova je založena na základové desce. Podnož je řešena jako monolitický železobetonový skelet s hladkou stropní deskou se skrytými hlavicemi a monolitickými sendvičovými obvodovými stěnami, které obsahují dutinu pro tepelnou izolaci. Budovy s učebnami jsou navrženy jako dřevěný skelet z lepených trámů. Podlahy jsou navrženy jako těžké plovoucí. Velkou plochu fasády tvoří sklo, jsou proto použita okna v dřevěných rámech s parametry zasklení odpovídajími pasivním domům. Jako tepelná izolace je použito konopí kryté omítanými dřevovláknitými deskami.

Energetický koncept

Budova je navržena jako nízkoenergetická. Je toho docíleno nejen návrhem dostatečné tloušťky tepelných izolací, ale i využíváním obnovitelných zdrojů energie.

Hlavním zdrojem tepla pro vytápění i ohřev teplé vody je tepelné čerpadlo se zemními vrty (typ země-voda). Bude navrženo více jednotek tepelných čerpadel tak, aby se dokázaly vzájemně zastoupit při poruše. Dalším zdrojem energie jsou solární fotovoltaické fólie na plochých střechách. Za běžného provozu pokrývají část spotřeby elektrické energie a dodávají elektřinu potřebnou pro chod tepelných čerpadel. Elektřina je také záložním zdrojem tepla, primárně se odebírá z fotovoltaického zdroje, teprve poté ze sítě. Je zvolen konstrukční systém s vysokou schopností tepelné akumulace. V dřevostavbách zajišťují tepelnou akumulaci těžké plovoucí podlahy a příčky z lisované slámy. Vytápění je prováděno pomocí tzv. aktivovaných stropů, kdy v betonové desce jsou vedeny kanálky pro topnou vodu. Chlazení je zajištěno jednoduše vpuštěním studené vody do kanálků. Jako další ochrana proti letnímu přehřívání slouží předokenní žaluzie a částečně také slunolamy před okny.

 ©2006-2022 Martin Švec | Napište mi | Tento web nepoužívá cookies